Monday, November 22, 2010

"Pilih Kasih"

"Pilih Kasih". Kalau korang perasan banyak artikel dalam ruangan di celah kehidupan setiap hari ahad lately ada menceritakan kisah2 ibubapa yang pilih kasih ni. Ada yang sayang anak2 yang pandai je.., ada yang sayang pada anak yang cantik dan kaya je..tapikan kalau dah jadi anak kesayangan sure akan ada cucu kesayangan gak.


Ni nak cite sikit. Dalam keluarga aku, mak dan abah tak de langsung sikap pilih kasih, cuma dulu-dulu seingat aku nenek belah abah aku yang macam nampak sangat pilih kasih pada cucu-cucu.Itu yang aku perasan kalau raya tak pernah raya umah nenek belah abah dulu.


Nampak nenek lebih sayang lebih kat cousin2 aku,yang kitaorang ni kureng sikitlah.Ialah Allah maha adilkan, bukan aku nak ungkit coz nenek akupun dah tak da kat dunia ni tapi sebelum dia meninggal, dia duk spital lama tapi aku yang ngan kakak aku yang gilir2 jaga dia.


Itu kisah dulu..dah lama aku lupakan dah tapi lately ni perasaan tu timbul balik lepas aku berkeluarga. Aku tak tahulah ini cuma perasaan aku aje atau memang betul 'mereka-mereka' memang begitu 'pilih kasih'. Entahlah kalau aku nak cerita kat sini seolah2 aku memburukkan 'mereka-mereka' yang telah menjadi sebahagian dalam hidup aku.Cuma ada sorang je kawan yang menjadi sasaran untuk aku luahkan perasaan. Agak2nya diapun dah bosan dengar cerita yang sama je dari aku,he..he.. jangan bosan yea..


Oklah, buat diri aku sendiri dan kepada kawan2 blogger yang lain tak yahlah tunjuk sangat perasaan 'pilih kasih' tu pada anak-anak ataupun pada cucu kita nanti. Layan sama adil , jangan puji lebih2 dan compare anak cucu kerana setiap insan yang Allah ciptakan dimuka bumi ini semuanya mempunyai kelebihan dan kekurangan sendiri. Manalah tahu, satu hari nanti yang kita tak sayang tulah akan menjaga kita dan menolong kita dikala kesusahan.

3 comments:

Siti Hajar Masri said...

kak,macam tahu je mslh akak ni..sabar je kak..member kita pun ada problem mcm tu jugak..hati jgn ckplah..kecil hati memanjang..

isal said...

sabar ada gak limitnyekan....

AziE said...

Doa banyak2. Moga yang terlebih disayangi itu juga akan terlebih menyayanginya nanti.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails