Friday, November 5, 2010

Hari Minggu Kami...




Lega rasanya budak2 pompuan ni dah abis exam...so apa lagi sibuk nak jejalan ke Mid Valley. Pergi sana actually nak bawa Ira(cousin diaorang) n bolehlah dia pilih hadiah birthday sekali. Hari jumaat tu husband calllah mama dia nak inform yang kitaorang balik lambat tapi alih2 mama dia kata nak ikut jejalan so demi orang tua balik dulu ke gombak to pick up diorang.

Sampai Mid Valley dah kul 11 am..parking semuanya full, nak parking di the Gardens kesian pulak nak jalan jauh so adalah dalam 1 hour cari parking and we all dah give up rasanya cam nak gi tempat lain je..Alih2 and memang rezeki kot orang tu bukak another parking lot yang memang khas untuk orang yang keje kat situ.

Sambil pilih-pilih hadiah untuk the other 2 cousins, aku dah rasa nak pening and sakit pinggang padahal baru pi urut malam sebelum tu..rasa sangatlah perbezaannya...dulu jalan-jalan 1 haripun tak letih langsung.Ini jalan sikit je dah sakit-sakit(dlm hati cam nalah aku nak gi Haji nanti)

Pelik jugak yea punyalah ramai orang kat Mid Valley tu..kalau harap akulah gi sana bawak anak sorang-sorang tak mungkinlah kot...rela lagi duk umah rasanya.Masa aku naik lif adalah sorang budak around darjah 3 kot, sambil berbual dlm phone dengan mama dia..

Budak : "Mama...nanti kita tengok wayang cerita baru keluar ni yea"best tau!!

Dalam hati aku terdetik budak-budak sekarang..bebas untuk luahkan apa-apa kehendak pada ibubapa..teringat aku suatu ketika dulu, aku nak tengok wayangpun dibawa oleh kakak2 and abang..itupun emak dan abah aku tak tahu...tapi bila aku meningkat dewasa aku tidaklah memberontak untuk bebas dan aku tahu batas-batas pergaulan..

Ialah masa merubah segalanya dan aku takut sebenarnya untuk mengajar anak-anak terlalu mengikut arus kemodenan.Aku takut jika mereka tersalah  memilih jalan dan akan menyalahkan cara ibubapa  mendidik mereka. Entahlah..bukan senang sebenarnya untuk membesarkan anak-anak yang  merupakan saham akhirat kita disana nanti.Kita sebagai ibubapa yang patut memulakanya..
so itulah harapan aku dan husband sebenarnya..semoga kami tidak alpa dan terlalu mengikut arus kemodenan sehingga hilang nilai-nilai murni yang harus di terapkan kedalam diri anank-anak.Insyaallah...


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails