Monday, November 15, 2010

Kisah Anak Kedua

Ada je nak buat aku marah...rasanya kalau dalam seminggu tak buat hal, tak sah..semalam masa aku ajar ngaji..ade ke dia tak nak betulkan bacaan dia.Siap cakap Ummi ni asyik salah je...kalau 'tah' ngaji ngan ustazah tak salahpun.

Aku bukannya betulkan tajwidpun cuma panjang pendek je...itupun dia tak nak ikut. Apa lagi, rasa angin satu badanlah aku dibuatnya.

Ya Allah susahnya dengan anak sorang ni..kalau tak kena marah ngan aku, kena marah ngan Walid dia plak..yang sorang ni benar-benar menguji kesabaran kami sebagai ibu bapa.

Tapi bila aku survey kebanyakkan anak kedua ni perangai dia lain sikit..ada je kelainan dari yang lain.Yang aku perasan dia ada mood.Kekadang ok kekadang tak ok. Antara perangai2 yang aku dah kenal pasti:

1.Keras hati..kalau buat salah memang susah nak mintak maaf..ada tu dah berhari-hari baru nak mintak maaf taupun dia buat tak tahu je...

2.Kuat mengamuk,nangis,usik n gaduh

3.Susah disuruh terutamanya kalau belajar.Dia belajar dengan kehendak sendiri tak leh dipaksa2.

4.Disiplin...barang2 dia akan dijaga dgn baik. Buku2pun susun elok2.

5.Fokus sikit.Sekali dapat so dia tak mudah buat mistake lagi.

6.Bagi dia,dia adalah diri dia so buang masa je bagi example atau comparekan diri dia dengan orang lain.
Ada sekali tu aku dengar yang kakak dia bercerita yang mak kawan dia beli kereta baru so kakak ni punya beria-ia bercerita tapi feedback dari adik dia "biarlah dia..mak dia yang kena bayar bukannya kite" rasa nak tergelakpun ada tapi bila pk memang betul gak..

Hai kalau nak cerita kisah sorang ni memang takkan berakhirlah..harap-harap dia akan berubah..dan biarlah kelebihan2 yang ada tu menjadi positif dlm dirinya.

2 comments:

AziE said...

InsyaAllah...pikir yang baik2 dan positif saja lah

aisyahalya said...

sama mcm Alya.. x per anak yg berpendirian teguh....insya Allah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails