Sunday, June 27, 2010

Majlis Pertunangan n Doa Selamat

Balik Kampung..Suatu ketika dahulu ketika arwah Atuk dan Nenek masih ada memang meriah..Kepulagan kami sentiasa dinantikan tapi kepulangan kami kali ni sekadar meraikan anak pak cik aku yang akan bertunang.Apaklah yang tinggal dirumah tu walaupun hakikatnya bukan dia yang mewarisinya. Cepat sungguh masa berlalu..anak-anak apak yang kecik dulu dah nak menempuh ambang alam rumah tangga dah. 

Budak-budak sekarang, belajar setahu aku tak habis lagi sibuk hendak bertunang. Banyak kali telah dihalang tapi akhirnya ibu-bapa yang terpaksa mengalah..mungkin takut perkara2 yang tak elok terjadi. Itulah Atiqah..orangnya cantik dan manis.Bertunang dengan jejaka dekat je..cucu atuk dan nenek sebelah rumah.Sedara jugak kiranya, Arwah nenek aku cousin dengan neneknya.Setahu aku nenek tu masih hidup tapi dah tua dan tak larat sangat untuk menghadiri majlis pertunangan cucu beliau.

Peristiwa ini mengingatkan aku dengan suatu kisah.Dahulu masa aku dalam darjah 6,ada seorang cousin aku yang dijaga oleh atuk dan nenek dari kecil lagi setelah kematian ibu. Azuan namanya..
Zuan ni tua 3 tahun dari aku, Dia dalam form 2 masa tu.Biasalah kalau dulu cuti-cuti sekolah aku dan cousin2 yang duduk KL akan balik.Sama jugak dengan cucu-cucu nenek sebelah akan balik jugak. Kitaorang selalu main bersama-sama.Cucu-cucu nenek sebelah kebanyakkannya cantik-cantik coz nenek dan atuk diorangpun memang cantik n putih2..So masa tu si Zuan ni kira sedang hangat bercinta dengan cucu nenek sebelah.Bertimbun-timbun surat cinta...bagi aku memang padanlah kalau dia orang ni jadi..coz cousin aku nipun tak kurang hensomenya.Akhirnya cinta monyet diaorang tu terkubur macam tu aje..coz si perempuannya memilih engineer sebagai suami.Ialah orang cantik sure akan pilih pasangan yang akan menjamin masa depan dan cousin aku ni memang malas belajar so terpaksalah lupakan saja..

Sebenarnya walaupun bersedara tapi dari dulu lagi aku rasa ada yang tak kena antara keluarga nenek sebelah dan keluarga nenek aku,sampai emak aku ada bercerita yang nenek sebelah boleh cakap kat nenek aku "jangan haraplah si Ani(emak akulah)  tu dapat duduk bandar".Satu lagi peristiwa yang emak aku selalu cerita yang keluarga sebelah makan buah epal, kulit epal tu dibuang ke rumah nenek aku.Masa tu pak Ngah aku kecik lagi tengok dan terus nak kutip kulit epal tu untuk dimakan.Sedihkan..
Tu yang bila mak aku dah kawin dengan abah aku n tinggal di Singapore akan poskan buah untuk adik2 dikampung.

Sampai hari ni akupun tak tahu apa sebabnya tapi yang aku tahu emak bukanlah jenis pedendam orangnya.Kalau hari raya pasti akan kerumah nenek sebelah.Aku rasa sifat-sifat tu ada jugak meresap kat aku ni...

Walau apapun aku ucapkan selamat bertunang untuk tiqah..dan selamat untuk menjadi sebahagian dari keluarga nenek sebelah...



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails