Sunday, June 20, 2010

Jalan-Jalan @ Ziarah

Cuti sekolah bulan 6 kali kami plan gi Terengganu..mula2 plan nak gi Bayu Beach Resort di PD aje tapi alih2 tukar plan plak.Bertolak ke gombak dlm pukul 8.30am, tapi bertolak ke Terengganu dlm pukul 11.00am punyalah lambat.Biasalah tu,kalau ramai-ramai pergi sure lambat punye.Kami balik ikut jalan jerangau jabor(betul ke ejaan ni)..Banyak gak kereta tak putus2 menghala ke KL n menghala ke KT.Sampai KT dlm pukul 4.00pm.Fuhh letihnye rasa kematu bontot....
Sebelum check in hotel singgah beli kopok lekor..apa tah nama tempat tu..and singgah beli kuih muih..banyaknye kuih sampai tak tahu nak sebut nama kuih.

Sampai hotel je terus baham kopok lekor..ehmmmm...sedapnya... tapi kuah dia spoil sikit rasa manis sangat.Lepas tu mkan kuih muih plak..
Budak-budak sibuk nak mandi swimming pool..Pergilah layan sekejap kalau tak memang tak de masa nak mandi.Malam plak singgah rumah abang Pa ..di jamu lagi dgn kopok lekor.Aku cam biasalah belasah aje...
Siap ajak kitaorang makan nasi tengah hari esok coz nak buat ayam golek...Aku dengo husband aku yang beria-ia kata ok..

Keesokkannya b/fast nasi dagang di gerai Mak Ngah Chendering.Nasi dagang dan ikan semata tanpa arca.Anak-anak aku mula-mula bekobar makan tapi masing2 tak habis siap request ayam goreng tak adalah( MIL aku kalau masak nasi dagang mesti ada ayam goreng), tak sedaplah..macam-macam lagilah..
Mungkin barang-barang dah mahal kot itu yang susah nak kekalkan keasliannya..ataupun memang nak untung lebih..so apa-apalah.. siapa yang berniaga tak nak untung lebihkan?

Lepas Kenyang ingatkan nak terus jejalan..ngupa2nya MIL aku cakap ayah chik ajak singgah rumah..so..cam kena gi singgah dululah..Lepas borak2 kitaorang terus gi kedai kain Desa Murni.Selama ni dok dengo office mate cite pasal desa murni ni aje.Kedainya tak delah besar sangat tapi cam meriah dengan tudung-tudung ala2 sekarang. Fatin,Ira n farah yg teruja ngan tudung.. aku taklah sangat sebab tak reti sangat pakai tudung ni..Sambil menunggu diorang yg sibuk bershopping aku lepak2 kat restoran makan kat ujung..Lama gaklah tapi yang peliknya adik2 ipar aku ni belinya sikit rasanya aku yang beli banyak tapi berjam-jamlah menilik kain n tudung...

Tengah hari gi makan ayam golek kat umah abang pa. Si fatin siap bisik kat aku "Ummi belajarlah buat percik cam dia. sedap..."aku senyum jelah.Sebenarnya dia memang hantu percik semua percik dia kata sedap tapi bagi aku biasa je..(tak baikkan aku ni...masak dahlah tak pandai..pandai complaint je).
Petang jalan ke pasar payang..beli kopok pedas 1 pak dlm 45 bungkus cam nak businesslah plak.
Malam plak sebenarnya plan nak gi Masjid Kristal tapikan singgah Rumah Ayah Ngah makan2 laksa kuah putih, borak2 sampai dah pukul 11.00 malam so memang macam hari rayalah..nak wat cam na..esok nak nak balik dah..rasa cam tak sempat n tak puas je nak jalan-jalan kat KT.

Budak-budak cam dah frust tak dapat gi Masjid Kristal..bukan budak2 je akupun sama cam tak de mood je.Husband aku tahu kot aku bengang..pagi tu dia angkut budak2 gi pantai batu buruk.Petang semalamnya tak sempat singgah..tapi frust lagi belon2 semua dah dikempiskan..mungkin dia pasang petang je kot.Aku pun apa lagi ajak gi masjid kristallah.Akhirnya tercapai jugak hasrat kesana..itupun banyak yang tak sempat,macam nai naik bot n masuk Taman Tamadun Islam.Tapi tak pelah next visit plaklah..

Bertolak balik dalam kul 12.30 tengah hari, tapi singgah umah ayah chik balik makan laksa n tempah sekali kain2 yang dah di beli semalam.Masa balik kami ikut jalan pantai dan sempatlah singgah makan2 sata,pulut panggang,sotong goreng dan ikan celup tepung kat kemaman.